موقع السلطة
الخميس، 19 سبتمبر 2024 07:14 مـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
توك شو

فاروق فلوكس: ”احنا بقينا خردة.. ومفيش شغلانة لي من خمس سنين”

فاروق فلوكس-أرشيفية
فاروق فلوكس-أرشيفية

كشف الفنان فاروق فلوكس عن أنه لا يمارس التمثيل منذ خمسة أعوام، ويمكث في المنزل وذلك رداً على سؤال الإعلامية لميس الحديدي، التي وجهته له: "هل تشعر بنفس مقولة الراحل فؤاد المهندس عندما قال بقينا زي خيل الحكومة؟".

وتابع في لقاء خلال برنامج "كلمة أخيرة"، الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على شاشة ON: "أنا راجل قدري، وأؤمن بقدر الله، ولو لقيت دلوقتي دور مناسب ليا هعمله".

وأوضح أن الجيل القديم من الممكن أن يفيد الجيل الجديد: "رغم إني قاعد بقالي خمس سنوات في البيت بس زعلان، وأنا مش غني وعايش على معاشي بتاع الهندسة، ومن غيره كنت هلوص وعايش بحب الناس وتقديرهم لي".

وتابع: "أنا مش بقول كده نوع من الشكوى، الفنان الكبير حمزة الشيمي قبل وفاته قالي احنا بقينا خردة، وتكريمي كان لجيلي كله، أنا اشتغلت مع كبار الملحنين والممثلين ومنهم الريحاني والمهندس والست عقيلة راتب".

وكشف أن بعض فناني الجيل الجديد يرفضون الجيل القديم، مشددًا على أنه لا بد من إفادة العصر القديم للحديث: "ليه الفنان أسامة عباس ميتكرمش!، ممكن مش عاوز يشتغل دلوقتي بس على الأقل يتكرم".

وأكمل: "مفيش شغل بيجيني، وأنا بكتب وألف وأترجم لكن في الفترة الأخيرة نظري لم يسعفني".

وناشد الفنان أشرف عبد الباقي: " أناشد الفنان أشرف عبد الباقي بعمل مسرحية كتبتها اسمها "عيد ميلاد فؤاد" عن الفنان الراحل فؤاد المهندس".

البنك الأهلي
فاروق فلوكس فاروق التمثيل العمل المسرح أخبار مصر موقع السلطة
tech tech tech tech
CIB
CIB